Un ghid vizual pentru emoția umană


În ciuda diferențelor mari de cultură din întreaga lume, ADN-ul umanității este similar în proporție de 99,9%.

Există puține atribute mai centrale și universale pentru experiența umană decât emoțiile noastre. Desigur, spectrul larg de emoții pe care suntem capabili să le trăim poate fi dificil de articulat. Aici intervine această vizualizare strălucitoare a Institutului Junto. Această vizualizare circulară este cea mai recentă dintr-o încercare continuă de a clasifica cu atenție întreaga gamă de emoții într-un mod logic.

Înțelegerea noastră a parcurs un drum lung de când William James a propus patru emoții de bază – frică, durere, dragoste și furie – deși aceste emoții de bază formează încă o mare parte din temelia cadrelor actuale.

Vizualizarea roții de mai sus identifică șase emoții rădăcină:

  1. Frică
  2. Furie
  3. Tristeţe
  4. Surprindere/Surpriză
  5. Bucurie
  6. Dragoste

Din aceste șase emoții, ies descrieri mai nuanțate, cum ar fi gelozia ca un subset al furiei și admirația ca un subset al surprizei. În total, există 102 de emoții de ordinul doi și trei enumerate pe această roată a emoțiilor.

Reinventând roata sentimentelor

Conceptul de cartografiere a gamei de emoții umane pe o roată a câștigat acțiune în anii 1980 și a evoluat de atunci. Unul dintre aceste concepte originale a fost dezvoltat de psihologul american Robert Plutchik, care a cartografiat opt emoții primare – furie, frică, tristețe, dezgust, surpriză, anticipare, încredere și bucurie. Se credea că aceste emoții cu „valoare mare de supraviețuire” sunt cele mai utile în menținerea strămoșilor noștri antici în viață.

Un alt concept grafic fundamental a fost dezvoltat de autorul Dr. Gloria Willcox. Această versiune a roții emoțiilor a dat naștere zeci de modele similare, pe măsură ce oamenii continuă să încerce să îmbunătățească conceptul.

Explorări suplimentare

Cu cât cercetăm mai mult emoțiile umane, cu atât înțelegerea noastră devine mai nuanțată în ceea ce privește modul în care reacționăm la lumea din jurul nostru.

Cercetătorii de la UC Berkeley au folosit 2.185 de clipuri video scurte pentru a provoca emoții de la participanții la studiu. Participanții la studiu au evaluat videoclipurile folosind 27 de dimensiuni ale experienței emoționale auto-raportate, iar rezultatele au fost mapate într-o vizualizare interactivă incredibilă. Este interesant de observat că unele clipuri video au strâns o gamă largă de răspunsuri, în timp ce alte clipuri provoacă un răspuns emoțional aproape unanim.

Iată câteva exemple de videoclipuri și distribuția răspunsurilor:

Vizualizarea datelor grupează aceste tipuri de videoclipuri împreună, oferindu-ne o perspectivă unică asupra modului în care oamenii răspund la anumite tipuri de stimuli.

La fel ca emoția în sine, dorința noastră de a înțelege și clasifica lumea din jurul nostru este puternică și unică din punct de vedere uman.

 

 

 

 

Sursă foto: istockphoto.com

PARTENERI MEDIA
Loading RSS Feed
Loading RSS Feed