The Economist – Revoluția mașinilor electrice nu are loc suficient de repede


Unul din 70 dintre cele 1,2 miliarde de autovehicule din lume este electrică. Ar trebui să fie unul din șase.

După doi ani de restricții din cauza COVID-19 care au oprit călătoriile, lumea este din nou în mișcare. Însă această destindere are un cost de mediu. Transportul de persoane și mărfuri cauzează o cincime din emisiile globale de carbon. Multe țări au elaborat proiecte ambițioase pentru a înlocui autovehiculele care ard combustibili fosili cu cele alimentate de baterii pentru a încetini procesul de încălzire globală.

Datorită bateriilor mai bune, rețelelor de încărcare îmbunătățite și subvențiilor guvernamentale generoase, vehiculele electrice ies din showroom-uri mai repede decât poți spune ”baterie litiu-ion”. Vânzările globale de mașini electrice s-au dublat anul trecut, ajungând la 6,6 milioane, aproximativ una din 12 mașini vândute, potrivit unui raport recent al Agenției Internaționale pentru Energie, o instituție de prognoză globală. Aproximativ 30% erau hibrizi plug-in care folosesc și benzină, dar care pot fi de două ori mai eficiente decât mașinile care au motoare cu combustie internă. Aproape toate celelalte erau alimentate de baterii, care sunt încă de două ori mai eficiente. O mică parte dintre ele, aproximativ 15.000, se bazează pe celule de combustibil cu hidrogen, o tehnologie în curs de dezvoltare care folosește hidrogenul pentru a furniza energie electrică. Există, de asemenea, vehicule electrice cu două sau trei roți cu o autonomie de 280 pe șosea, potrivit Bloombergnef, un grup de date.

Unele țări realizează această tranziție destul de rapid. Aproape 9 din 10 mașini vândute în Norvegia anul trecut erau electrice, datorită taxelor mari pe mașinile care au motoare cu combustie internă. În ultimii cinci ani, numărul de autovehicule electrice vândute în Europa a crescut cu o rată medie anuală de 61%, făcând-o regiunea cu cea mai rapidă tranziție din lume. Vânzările în China se accelerează și ele: anul trecut mașinile electrice au reprezentat 16% din vânzările totale de mașini; piața chineză este atât de mare încât acestea au reprezentat jumătate din vânzările globale. Dar America, a doua cea mai mare piață auto din lume, după China, rămâne în urmă. Mai puțin de 5% dintre mașinile vândute acolo anul trecut erau electrice; jumătate dintre ele realizate de Tesla.

Dacă guvernele intenționează să-și atingă obiectivele climatice, atunci vânzările de autovehicule electrice vor trebui să crească rapid. Cele 16 milioane de autovehicule electrice care circulă pe drumuri astăzi reprezintă o parte minusculă din cele 1,2 miliarde de mașini din lume care majoritatea consumă combustibil. La valorile actuale, Agenția Internațională pentru Energie se așteaptă ca între 22% și 35% din vânzările de mașini în 2030 să fie electrice. În cel mai bun caz, până la acel moment, doar 14% dintre mașinile de pe drumurile lumii vor fi autovehicule electrice. Bloombergnef se așteaptă ca vehiculele electrice să reprezinte aproape un sfert din vânzările de mașini până în 2025. Dar pentru a îndeplini obiectivul global de zero emisii nete de carbon până în 2050, vehiculele electrice vor trebui să își mărească cota de mașini noi la 60% până în 2030, conform Agenției Internaționale pentru Energie.

Este puțin probabil ca acest obiectiv să fie atins. Vânzările de autovehicule electrice au crescut cu 120% în 2021, dar întreruperile lanțului global de aprovizionare ar putea încetini această rată de creștere. Lipsa mineralelor folosite pentru baterii va înrăutăți situația. Spre exemplu, Rusia, puternic sancționată, produce o cincime din nichelul de înaltă calitate folosit în unele baterii pentru autovehicule electrice. Și, deși rețeaua de încărcare a vehiculelor electrice se extinde rapid, în multe țări nu va fi nici suficient de extinsă, nici suficient de inteligentă – pentru a gestiona încărcătura suplimentară de pe rețea – până în 2030 pentru a încărca cei 250 de milioane de vehicule electrice necesare pentru a fi pe drumul cel bun pentru emisii nete zero, în cazul puțin probabil ca lumea să atingă acest obiectiv. Calea către adoptarea completă a autovehiculelor electrice are multe obstacole în față.

Sursă – The Economist

 

 

Sursă foto – dacia.ro

PARTENERI MEDIA
Loading RSS Feed
Loading RSS Feed