Studiu: Comerțul online va atinge 7 miliarde de euro în acest an. În România se înregistrează jumătate din vânzările digitale din Europa de Est


Cifra de afaceri a jucătorilor de pe piața comerțului online a ajuns anul trecut la 6,2 miliarde de euro, după un salt de 11% față de 2020, potrivit unui studiu Ecommerce Europe și EuroCommerce. România înregistrează astfel aproape jumătate din vânzările online din Europa de Est. Pentru 2022, analiștii se așteaptă la creșteri de 13%, până la 7 miliarde de euro.

Vânzările online continuă să crească și în primul an post pandemie Covid-19, astfel că organizațiile de profil Ecommerce Europe și EuroCommerce estimrază pentru anul acesta un plus de 13% față de 2021, până la 7 miliarde de euro. Pentru 2021, cifra de afaceri a comerțului electronic a fost estimată la 6,2 miliarde de euro în 2021, în creștere cu 11% față de 2020, ceea ce înseamnă că România înregistrează  aproape jumătate din vânzările online din Europa de Est, estimate la 14 miliarde de euro.

Cu o creștere de 13% la nivel european în 2021, până la 718 miliarde de euro, comerțul electronic a demonstrat că a devenit și mai ferm ancorat în economie și societate, după ce în perioada pandemiei de COVID-19 a reprezentat pentru mulți oameni principala sursă de aprovizionare, se  mai arată în Raportul 2022 privind comerțul electronic european publicat de către Ecommerce Europe și EuroCommerce.

„Raportul Ecommerce Europe reprezintă o confirmare a faptului că România este un hub al comerțului electronic în regiune.  Prin soluțiile pe care le-a adus în viețile oamenilor în ultimii doi ani, comerțul electronic și-a demonstrat din plin utilitatea, fiind de multe ori singura soluție accesibilă pentru cumpărături, în timpul restricțiilor. În aceste zile marcate de majorări ale prețurilor la combustibili și inflație crescută, comerțul electronic vine din nou cu o serie de servicii care îi ajută pe oameni să economisească bani și să navigheze mai ușor acest context incert. Principalii jucători din piață au realizat investiții semnificative în ultimii ani, pentru a-și spori capacitatea de procesare și viteza de livrare, precum și a crește gama de produse astfel încât să răspundă nevoilor consumatorilor. Cu deschidere și implicare din partea tuturor celorlalți factori interesați să pună umărul la dezvoltarea economiei digitale, putem susținere tot mai multe IMM-uri să vândă online atât în țară, cât și în afara ei, astfel încât să putem vedea o creștere economică și bunăstare”, a declarat Florinel Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online, membră a Ecommerce Europe.

„În ultimii doi ani, retailerii au câștigat multă experiență în digitalizare. Această accelerare a fost împinsă semnificativ de contextul pandemic, timp în care comerțul electronic și retailul au jucat un rol esențial. Aceste evoluții sunt reflectate în acest raport. În 2022, Europa a devenit, din păcate, scena unui conflict major. Deși încă greu de evaluat, războiul din Ucraina va avea consecințe majore asupra economiei europene, precum și asupra piețelor de comerț electronic. Mulți dintre membrii noștri au raportat deja scăderi ale puterii de cumpărare și ale încrederii consumatorilor, în principal din cauza prețurilor ridicate la energie, inflației și incertitudinii cu privire la viitor. Facem apel la statele membre ale UE și factorii de decizie politică să sprijine economia și cetățenii Europei în aceste vremuri dificile, continuând în același timp să lucreze pentru un cadru legislativ pregătit pentru viitor, potrivit pentru retailul omnichannel”, a declarat și Luca Cassetti, Secretarul General al Ecommerce Europe.

La rândul său, Christel Delberghe, Director General EuroCommerce, crede că întreprinderile vor trebui să-și dubleze investițiile până în 2030 pentru a realiza cu succes această transformare digitală.

„A avea o prezență digitală devine o chestiune de supraviețuire pentru multe companii. Clienții noștri se așteaptă să oferim o experiență fără egal, oferind diverse variante de interacțiuni online și offline. Sprijinirea digitalizării IMM-urilor va necesita suport dedicat, consultanță tehnică și creșterea gradului de conștientizare a diferitelor instrumente pentru a facilita prezența online. Vom monitoriza cu atenție implementarea și punerea în aplicare a Agendei digitale a UE pentru a ne asigura că Europa oferă un mediu propice inovației, asigurând în același timp o concurență loială.”, spune acesta.

Unde se vinde cel mai mult online

Europa de Vest este, de departe, cea mai puternică regiune în ceea ce privește vânzările realizate prin intermediul comerțului electronic B2C, deținând 63% din totalul înregistrat în 2021. Europa de Sud urmează pe locul doi, cu doar 16% din totalul vânzărilor, în timp ce Europa Centrală și Europa de Nord vin pe al treilea și al patrulea (10% și, respectiv, 9%), iar Europa de Est (2%) pe ultimul loc. În cifre absolute, Europa de Vest valoarea vânzărilor în online s-a ridicat la 450 de miliarde de euro în 2021, în timp ce în Europa de Sud s-a ridicat la 118 miliarde de euro, iar Europa Centrală la 70 de miliarde de euro. Europa de Nord a fost chiar în urma Europei Centrale, cu 67 de miliarde de euro, urmată de Europa de Est, cu vânzări care s-au ridicat la 14 miliarde de euro.

În 2021, 73% din populația online a Europei a cumpărat online, în scădere ușoară, cu 1% față de 2020. Potrivit unor asociații naționale de comerț electronic citate în Raport, scăderea este mai mică decât era de așteptat, iar pe unele piețe cumpărăturile online au continuat să crească. Pentru prima dată, Europa de Nord a înregistrat cea mai mare pondere de cumpărători online, de 86% dintre utilizatorii de internet în 2021. Europa de Nord este urmată de Europa de Vest cu 84% și Europa Centrală cu 75%. În Europa de Est, 46% dintre utilizatorii de internet au făcut cumpărături online în 2021. În România, acest procent s-a ridicat la 44%.

 

 

 

 

Sursă foto: istockphoto.com

PARTENERI MEDIA
Loading RSS Feed
Loading RSS Feed