România ocupă primul loc la procentul celor care folosesc TikTok pentru știri din Europa

Teenagers hands hold social media signs in their hands: Youtube, Snapchat, Instagram, Tiktok, Facebook. Teenagers addicted to new technology trends - concept of youth, technology, social and friendship. Turkey, Istanbul, May 29, 2022.


Potrivit Raportul Digital News Report 2023, realizat de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului și Universitatea Oxford, numărul persoanelor interesate de știri a scăzut cu aproximativ un sfert în ultimii șase ani. Acest lucru înseamnă că 48% dintre persoanele din întreaga lume sunt foarte sau extrem de interesate de știri, în scădere de la un total de 63% în 2017.

De asemenea, mai mult de o treime din populația lumii (36%) declară că uneori sau adesea evită în mod activ știrile. Autorii raportului afirmă că există dovezi că publicul „continuă să evite în mod selectiv poveștile importante despre subiecte precum războiul din Ucraina și criza costului vieții și caută să-și protejeze sănătatea mintală”.

Raportul Digital News Report 2023 concluzionează, de asemenea, că, în timp ce interesul pentru televiziunea tradițională și presa scrisă continuă să scadă, „consumatorii online accesează știri mai puțin frecvent decât în ​​trecut și devin, de asemenea, mai puțin interesați”.

Patru din zece dintre cei intervievați au declarat că au încredere în majoritatea știrilor, în scădere cu două puncte procentuale față de anul trecut. În același timp, mai mult de jumătate (56%) dintre cei intervievați au declarat că sunt îngrijorați de faptul că nu pot face diferența între știrile reale și cele false online.

În Regatul Unit, 41% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani spun că social media este principala lor sursă de știri, în creștere față de 18% în 2015. De altfel, utilizarea TikTok și Instagram a crescut, 14% dintre persoane folosind Instagram și 6% TikTok ca sursă de știri.

România ocupă primul loc în Europa în ceea ce privește procentul de persoane care folosesc TikTok pentru știri.

Cu cât este mai tânăr utilizatorul, cu atât cifra este mai mare: unul din cinci (20%) tineri cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani primește știri de pe TikTok, în creștere de la 15% anul trecut. În raport se precizează că platforma „este rețeaua socială cu cea mai rapidă creștere din sondajul nostru”. Dar nu este vorba de știri de la furnizorii tradiționali de știri – utilizatorii TikTok au mai multe șanse să primească știri de la celebrități, influenceri și creatori de știri tradiționale decât de la furnizorii de știri și jurnaliști tradiționali atunci când primesc știri de pe platformă.

„Generațiile mai tinere, care au crescut cu rețelele de socializare, acordă adesea mai multă atenție influencerilor sau celebrităților decât jurnaliștilor, chiar și atunci când este vorba de știri”, subliniază Digital News Report 2023.

Raportul se bazează pe un sondaj online realizat de YouGov în rândul a 94 000 de persoane din 46 de țări. Punctul culminant al acestui an este faptul că majoritatea utilizatorilor Tiktok, Snapchat și Instagram (55%, 55% și, respectiv, 52%) spun că se uită la influenceri și celebrități atunci când vine vorba de știri. În schimb, jurnaliștii joacă un rol principal pe Facebook și Twitter, care sunt mai puțin populare în rândul tinerilor.

Pentru generația TikTok, termenul “știri” are un sens mult mai larg decât cel tradițional, care se concentrează pe politică și relații internaționale. Într-un sondaj separat dedicat acestui subiect anul trecut, Reuters a remarcat că, pentru acești tineri, știrile „înseamnă orice lucru nou, în toate sectoarele: sport, divertisment, bârfe, actualitate, cultură, artă, tehnologie etc.”.

Rețelele tradiționale, precum Facebook, sunt date la o parte în favoarea rețelelor bazate pe video, cum ar fi TikTok, YouTube (deținut de Alphabet, compania-mamă a gigantului american Google), Instagram și Snapchat. Acestea sunt cele la care tinerii sunt atenți, inclusiv pentru știri.

 

Sursă foto: istockphoto.com

PARTENERI MEDIA
Loading RSS Feed
Loading RSS Feed