Primăriile vor putea cere până la 50 de milioane de lei pentru a construi piste de biciclete


Printr-un program ce vizează îmbunătățirea calității mediului prin încurajarea folosirii mijloacelor de transport nepoluante, primăriile vor putea cere până la 50 de milioane de lei, sub forma unor finanțări nerambursabile, pentru a construi piste de biciclete, potrivit unui proiect de ordin aflat în dezbatere publică la Ministerul Mediului. De principiu, pistele de biciclete vor trebui să lege zone de interes din respectiva zonă și vor trebui să fie separate de traficul rutier.

Primăriile și alte unități administrativ-teritoriale vor putea cere bani pentru a construi piste de bicicletă, potrivit ghidului de finanțare cuprins în proiectul de ordin de la Ministerul Mediului, în funcție de populație. Mai exact, finanțările nerambursabile vor putea fi de cel mult:

  • 50.000.000 de lei – Municipiul București;
  • 30.000.000 de lei – sectoarele Bucureștiului;
  • 25.000.000 de lei – municipiile de rang I;
  • 20.000.000 de lei – municipiile de rang II;
  • 15.000.000 de lei – orașe;
  • 5.000.000 de lei – comunele cu mai mult de 5.000 de locuitori;
  • 2.500.000 de lei – comunele cu mai puțin de 5.000 de locuitori;
  • 15.000.000 de lei – județe.

Prin Programul de realizare a pistelor pentru biciclete se are în vedere finanțarea construirii de:

  • piste pentru biciclişti pe partea carosabilă sau acostament;
  • piste pentru biciclişti pe amplasament nou, altul decât drum carosabil, acostament sau trotuar;
  • piste pentru biciclişti în cadrul trotuarelor.

Potrivit ghidului de finanțare, se vor putea cere bani pentru proiectele ce vor îndeplini următoarele cerințe tehnice:

  • traseele propuse sunt trasee urbane, comunale și/ sau care fac legătura între unitățile administrativ-teritoriale amintite;
  • în cadrul traseelor urbane sau comunale, pistele de bicicliști vor asigura conectarea între oricare dintre următoarele: zone rezidențiale, instituții de învățământ, zone industriale, clădiri de birouri, principale noduri de transport public, zone comerciale, zone de agrement, sate componente ale unităților administrativ teritoriale;
  • traseele de bicicliști vor fi realizate cu prioritate pe partea carosabilă, fiind amplasate între fluxul pietonal și cel motorizat. Acolo unde nu este posibil acest lucru, vor putea fi realizate și pe acostament, trotuar sau se pot realiza piste pe amplasament nou, separate de drum. În cazul execuției acestora pe trotuare, amplasarea pistelor de bicicliști se va face pe partea dinspre axul străzii;
  • traseele pistelor de bicicliști vor fi prevăzute obligatoriu cu spațiu de depozitare pentru biciclete;
  • traseele pentru bicicliști nu vor avea întreruperi între punctul de plecare și destinație și nu vor prezenta obstacole pe calea de rulare;
  • traseele pentru bicicliști vor fi prevăzute cu cel puțin două benzi care să asigure deplasarea dus-întors între punctul de plecare al traseului și destinație; pistele pot fi cu unul sau două sensuri, în funcție de spațiul disponibil pentru amenajare;
  • traseele de biciclete vor fi directe. Criteriul se verifică prin raportarea distanței traseului la distanța în linie dreaptă între capetele traseului. Acest raport de ocolire trebuie să fie maximum 1,2  sau, în mod excepțional, maximum 1,4;
  • pistele de bicicliști vor avea asigurată obligatoriu delimitarea cu marcaj/ bordură, indicator rutier și semaforizare;
  • lățimea unei benzi a pistelor pentru bicicliști cu un singur sens va fi de minim 1,5 m; în cazul pistelor pentru bicicliști cu două sensuri, lățimea minimă totală a pistei va fi 2,5 m;
  • distanța de siguranță față de traficul rutier trebuie să fie de minim 1,5 metri;
  • distanța laterală față de obstacolele din vecinătate trebuie să aibă o lățime de minim 0,5 metri.
  • bordurile care delimitează traseul nu trebuie să depășească înălțimea de 5 cm. Dacă există, bordurile de delimitare trebuie să fie teșite în unghi de 45°;
  • gabaritul traseelor pentru biciclete trebuie să asigure o înălțime liberă de trecere de 2,4 metri.

Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de ordin trebuie să primească semnătura ministrului mediului și să fie publicat în Monitorul oficial.

Sursă foto: istockphoto.com