Până la sfârșitul anului trecut, portul tanzanian Mtwara se ocupa în principal de comerțul cu nuci de caju. Acum este plin de nave care încarcă cărbune, în timp ce invazia Rusiei în Ucraina duce la o cursă mondială pentru acest combustibil poluant.
În mod tradițional, Tanzania exportă cărbune termic doar către țările vecine din Africa de Est; trimiterea acestuia mai departe era exclusă, deoarece era necesar să se transporte materialul cu camioanele pe o distanță de peste 600 km de la minele din sud-vestul țării până la Mtwara, cel mai apropiat port din Oceanul Indian.
Criza energetică paralizantă a Europei a schimbat toate acestea. Prețurile la cărbunele termic, utilizat pentru a genera electricitate, au sărit la niveluri record ca urmare a războiului, ceea ce a dus la pierderea accesului multor țări europene la aprovizionarea vitală cu gaze naturale și cărbune de la principalul lor furnizor, Rusia.
Cumpărătorii din Europa și nu numai se întrec acum în a plăti prețul cel mai mare pentru cărbunele din minele adesea îndepărtate din locuri precum Tanzania, Botswana și chiar din Madagascar. Revenirea cererii de cărbune, determinată de guvernele care încearcă să se debaraseze de energia rusească, menținând în același timp prețurile la energie, intră în conflict cu planurile climatice de renunțare la cel mai poluant combustibil fosil.
“Jucătorii europeni, după războiul din Rusia, se duc în orice loc unde există cărbune”, a declarat Rizwan Ahmed, directorul general al companiei de minerit Bluesky Minings din Dar es Salaam, Tanzania. “Ei se oferă să plătească prețuri foarte bune”.
Comerciantul de mărfuri Cargill a înregistrat o creștere semnificativă a transporturilor de cărbune în Europa în ultimele luni, a declarat Jan Dieleman, președintele diviziei de transport maritim a Cargill, compania transportând 9 milioane de tone de cărbune la nivel global în perioada iunie-august, față de 7 milioane cu un an înainte.
“Europa concurează cu alți cumpărători, iar alternativa este mai scumpă, și anume gazul”, a spus Dieleman. “Europa ar trebui să fie capabilă să se aprovizioneze cu cărbune și vom vedea fluxuri foarte puternice în Europa din Columbia, Africa de Sud și chiar mai departe.”
Chiar dacă fereastra de oportunitate ar putea fi scurtă în cazul în care vânturile geopolitice se schimbă, unele țări cu resurse de cărbune consideră că marjele de câștig sunt o șansă prea bună pentru a o rata.
Cărbunele termic în portul australian Newcastle – un punct de referință la nivel mondial – se tranzacționa la 16 septembrie la 429 USD/tonă, puțin sub maximul istoric de 483,50 USD din martie și în creștere de la aproximativ 176 USD/tonă în această perioadă a anului trecut.
Mtwara a văzut 13 nave încărcate cu cărbune din noiembrie anul trecut, când a lansat primul său transport de cărbune din istorie, potrivit unui oficial portuar; cel mai recent, MV Miss Simona, un vrachier cu o capacitate de 34.529 de tone, a acostat săptămâna trecută, a încărcat și a plecat spre Franța.
De la sfârșitul lunii iunie, 57 de comenzi de marfă – cereri de nave disponibile – pentru a transporta cărbune tanzanian au fost văzute pe piața spot de transport de marfă, comparativ cu doar două în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit analizei platformei de date maritime și de mărfuri Shipfix.
Importurile globale de cărbune termic pe mare au atins 97,8 milioane de tone în iulie, cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată și o creștere de peste 9% de la an la an, arată o analiză a brokerului naval Braemar.