Lui Elon Musk nu i-a păsat niciodată dacă Twitter este un eșec în afaceri – el vrea o victorie politică


De ce să reactivezi contul de Twitter al lui Donald Trump?

Elon Musk, proprietarul Twitter, a declarat că nu vor fi luate astfel de decizii până când nu va fi înființat un consiliu de moderare a conținutului. El a reactivat, de asemenea, conturile lui Kanye West, care a fost părăsit de agenții de publicitate după comentarii antisemite delirante, și Andrew Tate, „influencer” misogin, care a fost interzis în 2017 pentru încălcarea termenilor serviciului.

Acest lucru pune agenții de publicitate deja nervoși, care reprezintă aproximativ 90% din veniturile companiei, într-o poziție precară. NAACP a cerut companiilor mari să oprească publicitatea pe Twitter. Mulți dintre ei au făcut deja acest lucru. Decizia luată în legătură cu contul lui Trump riscă, de asemenea, o reacție politică mai largă pentru platformă, în special în rândul utilizatorilor. Musk se află deja sub investigație federală pentru comportamentul său în timpul preluării.

În ciuda faptului că Musk este cel mai bogat om din lume, foarte puțin din ceea ce a făcut de când a cumpărat Twitter pare a fi un bun simț al afacerilor. O parte din acest lucru provine din stilul său de management care  joacă într-un forum mai public: conduce prin frică, încalcă legea, distruge sindicatele și concediază angajații care îl critică. El pare să vrea să stabilească acest model și pe Twitter, pe baza convingerii sale aparent de necontestat că știe cel mai bine. Dar interesul său pentru Twitter nu este doar comercial. Este clar că el crede că vechiul management al Twitter a avut o prejudecată de stânga și ar dori să restabilească un climat prietenos pentru agitatorii de dreapta. Scopul pare să fie reproiectarea Twitter-ului și schimbarea politicii percepute.

Deci, Musk a cumpărat o platformă despre a cărei funcționare nu știa prea multe și a început să „se miște repede și să distrugă lucrurile”, așa cum spune motto-ul Silicon Valley. Achiziția în sine, adăugând 13 miliarde de dolari la datoria companiei, a fost prima rană financiară provocată companiei. A doua a fost toporul dus la personal, făcându-i pe agenții de publicitate nervoși și atrăgând furia Comisiei Federale pentru Comerț. El a concediat un număr enorm de angajați, începând cu o curățare de aproximativ jumătate din angajați, înainte de a-i ruga pe unii dintre ei să se întoarcă. Între timp, un director senior al Twitter a arătat clar cât de puțin au fost apreciați cei care s-au întors și cât de curând vor avea parte din nou de aceeași soartă. În mesajele Slack, el i-a numit „slabi, leneși și nemotivați” și a spus că ar putea fi concediați cu ușurință din nou.

Musk a alungat alți 1.200 de angajați, inclusiv ingineri responsabili cu gestionarea conținutului și eliminarea bug-urilor, după ce a impus un jurământ de loialitate în fapt. El a cerut inginerilor să-i aducă exemple de propriile lor lucrări de codificare pentru a determina valoarea lor pentru companie – ciudat, având în vedere că codul este scris în mod colectiv – și a recrutat 50 de angajați Tesla fără experiență evidentă legată de software-ul social media sau design pentru a se uita la codul Twitter. Recent, după ce a intrat într-o dispută pe Twitter cu un inginer care știa mai multe despre problemele de performanță ale platformei decât el, l-a concediat printr-un mesaj pe Twitter.

Comportamentul său online pune compania într-o lumină proastă. Serviciul de verificare a datelor de la Twitter l-a corectat umilitor după ce a scris că Twitter “conduce un număr masiv de clicuri” către alte site-uri, fiind “cel mai mare driver de clic de pe internet de departe”.

Cu toate acestea, nimic despre comportamentul lui Musk nu sugerează că haosul Twitter este în primul rând despre afaceri. De fapt, potrivit Wall Street Journal (WSJ), preluarea lui Musk a fost încurajată nu doar de către directorul detronat Jack Dorsey, ci și de o rețea de miliardari liberali de dreapta apropiați lui Musk, inclusiv fondatorul PayPal, Peter Thiel. Ei au susținut că Twitter ar fi mai bine condus ca o afacere privată.

Un motiv pentru interesul liberalilor pentru Musk, spune WSJ, ar fi putut fi evoluția sa politică. Deși a fost odată un centrist care l-a susținut pe Andrew Yang, el a respins vehement interzicerea lui Trump, a crezut că politicile de moderare a conținutului Twitter sunt conduse de politică și a susținut că Twitter este “de extremă stânga”. (Acest lucru este destul de neadevărat: propriile cercetări interne ale Twitter au constatat că a amplificat conținutul de dreapta.) El a devenit un furnizor de dezinformare, de exemplu în ceea ce privește COVID-19 și atacul asupra lui Paul Pelosi (soțul lui Nancy Pelosi). În calitate de CEO al Twitter, el a folosit platforma pentru a încuraja alegătorii să sprijine republicanii în alegerile intermediare din SUA și, când au pierdut, a răspândit o teorie a conspirației conform căreia Sam Bankman-Fried a spălat bani pentru democrați. El este, deși cu greu un fan al lui Trump, vesel adiacent politicii de război cultural a extremei drepte americane.

Acest lucru ar sugera că preluarea miliardarului a fost, în mare parte, o mișcare politică menită să „perturbe” rețelele de comunicații pe care partea dreaptă a Americii le-a susținut în mod repetat ca fiind părtinitoare împotriva ei. Twitter, ca entitate politică, depășește cu mult ponderea sa în afaceri. În primele sale zile, a prosperat prin asocierea sa cu Casa Albă Obama, și rolul său presupus în “revoluțiile Twitter” (o expresie dată de Departamentul de Stat). A fost văzut ca un mijloc de a proiecta influența SUA în străinătate. Nu a provocat aceste revoluții mai mult decât a făcut-o președinția Trump sau viețile negrilor, dar a fost esențială pentru aceste bătălii politice din cauza modului în care activiștii, politicienii și reporterii au folosit platforma. În ciuda faptului că are mai puțini utilizatori decât Facebook sau TikTok, a fost și rămâne un instrument puternic pentru modelarea discursului public. Cine e la conducere, indiferent dacă știe sau nu ce face, deține o putere politică reală.

În ciuda a ceea ce crede Musk, vechiul consiliu de administrație al Twitter nu a exercitat această putere pentru stânga sau chiar pentru liberali. Politicile lor de moderare a conținutului au evoluat în timp pentru a calma agențiile de publicitate și guvernele. Ei nu au vrut să scape de diferitele microcelebrități fasciste și de dezinformatori de extremă dreapta, ca să nu mai vorbim de marile bestii lucrative ale extremei drepte, cum ar fi Trump și Alex Jones: au fost forțați să o facă. Acum, sub regula lui Musk, Twitter este realiniat. Acest lucru este parțial pentru recrearea lui Musk.

Reintroducerea contului lui Trump nu va aduce înapoi zilele în care prezența fostul președinte valora 2 miliarde de dolari pe Twitter într-un singur an. Dar este un indiciu al direcției în care Musk vrea să ducă platforma.

 

Tradus de pe The Guardian

Foto: Unsplash