În timp ce Rusia se confruntă cu pierderi din ce în ce mai mari pe câmpul de luptă, sancțiunile în creștere treptată au creat propria presiune de când a început invazia în Ucraina, la 24 februarie anul acesta. Conduse de Statele Unite și de Uniunea Europeană, sancțiunile asupra sectorului energetic al Rusiei au forțat economia rusă să înlocuiască pierderile de pe piața europeană cu vânzări de energie atât legale, cât și ilicite.
În SUA, președintele Joe Biden a emis un ordin executiv care interzice importul de produse petroliere, gaze naturale lichide (GNL) și produse din cărbune din Rusia începând cu 8 martie 2022. Uniunea Europeană, o piață mult mai mare pentru energia rusă, va înceta să mai importe cea mai mare parte a țițeiului rusesc în decembrie și va înceta să importe produse petroliere rusești rafinate două luni mai târziu.
În general, exporturile de țiței prin intermediul navelor de marfă au avut o tendință de scădere în lunile mai, iunie și iulie, China, India și Italia fiind principalele destinații pentru țițeiul rusesc, potrivit datelor firmei de analiză a comerțului cu nave KPLER. În prima jumătate a lunii septembrie, transporturile maritime de țiței rusesc au continuat să scadă, cu 314.000 de barili pe zi față de luna precedentă, ceea ce a plasat exporturile prin intermediul navelor la cele mai scăzute niveluri de la începutul războiului, potrivit S&P Global Insights.
Cu toate acestea, petrolul nu este singura sursă de energie pe care Rusia o produce, iar SUA și UE nu sunt singurele piețe pentru aceste produse. Transporturile de petrol sunt încă relativ stabile pentru Rusia, deoarece națiuni precum China și India au preluat o parte din șansele țărilor UE de a se renunța la petrol, iar Rusia are încă GNL, cărbune și energie nucleară pentru a ajuta economia să plutească, de asemenea.
Pentru ca produsele petroliere să fie mai atractive pentru clienți precum India și Indonezia, Rusia a oferit reduceri destul de mari – în medie 30 de dolari pe baril – față de țițeiul Brent, ceea ce a reprezentat un beneficiu și pentru Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh și Cuba, toate economii emergente care se luptă cu inflația, după cum a relatat Business Insider. Deși, potrivit S&P, reducerile la țițeiul rusesc sunt în scădere, unii analiști cred că acestea vor persista, ceea ce face ca importurile de țiței rusesc să fie foarte acceptabile pentru țările mai sărace.
“Primele două transporturi rusești au sosit [în Sri Lanka] de la Primorsk și Novorossiysk, porturi situate în Marea Baltică și, respectiv, Marea Neagră”, a declarat Thanh-Long Huynh, director executiv al firmei de analiză de date QuantCube, pentru Financial Times. “Întrucât aceste porturi au deservit istoric porturile europene, ele indică dezvoltarea unor noi rute comerciale pentru energia rusă”.
Țări precum China, India și Turcia se dovedesc a fi parteneri dornici pentru industria rusă a combustibililor, Turcia dublând importurile de petrol rusesc în acest an și luptând pentru a deveni un hub pentru transferurile de GNL rusesc în Europa, după ce gazoductele Nord Stream au fost avariate.
Între aprilie și iulie, China – principalul consumator de energie din lume și cel mai mare client de țiței – a cumpărat cu 17% mai mult țiței rusesc decât în aceeași perioadă din 2021, potrivit Reuters. Și, în ciuda reducerilor majore, prețul petrolului este încă mult mai mare decât era în 2020, înainte de coronavirus, ceea ce permite Rusiei să aducă mai mulți bani din exporturile de petrol, chiar dacă producția este în scădere, potrivit unei cercetări efectuate de Frank Umbach pentru grupul de reflecție Geopolitical Intelligence Services, cu sediul în Liechtenstein.