Guvernatorul Mugur Isărescu afirmă că educația economico-financiară a ocupat constant un loc fruntaș printre obiectivele strategice ale Băncii Naționale a României


Educația în domeniul economico-financiar a ocupat constant un loc fruntaş pe agenda de priorităţi şi obiective de importanţă strategică ale Băncii Naţionale a României (BNR), a susținut, joi, guvernatorul Băncii Centrale, Mugur Isărescu, într-o conferinţă de specialitate, citat de Agerpres.

Afirmațiile guvernatorului vin în condițiile în care în România, conform unui studiu internațional făcut de OCDE în 2020, nivelul de alfabetizare financiară este extrem de redus, fiind printre cele mai scăzute din Europa. În rândul celor 17 țări europene incluse în studiu, România ocupă locul 16, cu un indice al alfabetizării mai redus decât în Moldova sau Bulgaria, dar similar Italiei.

Mai recent, studiul Bunăstarea financiară și alfabetizarea financiară în România, realizat de Institutul de Economie Mondială din cadrul Academiei Române, arată că România are cel mai redus nivel de alfabetizare din Europa. 8% din populația României are cunoștințe financiare elementare, arată cercetarea. Comparativ cu cercetări similare din alte state, direferențele sunt majore.

Mugur Isărescu a făcut declarațiile în contextul prezentării unor detalii despre un protocol încheiat de BNR și Academia de Studii Economice,. pentru un program de masterat cu specializare în activitatea băncilor centrale.

”Protocolul semnat între BNR şi ASE reprezintă o nouă etapă în strategia Băncii Naţionale a României de a contribui la pregătirea noilor generaţii de economişti la standarde şi cerinţe internaţionale şi pentru impulsionarea activităţii de cercetare în domeniul monetar-bancar.

Protocolul prevede organizarea în parteneriat a unui program de masterat cu specializare în activitatea băncilor centrale în cadrul Facultăţii de Finanţe, Asigurare, Bănci şi Burse de Valori din ASE. Din partea Băncii Naţionale a României vor participa în calitatea de lectori în cadrul acestui program de master directori şi şefi de serviciu din direcţiile Stabilitate Financiară, Supraveghere, Reglementare şi Autorizare, Rezoluţie bancară şi Operaţiuni de piaţă.

Ceea ce este mai important – şi ţin să o spun deschis – este interesul celor două instituţii să dezvolte o formulă de activ schimb de idei. Ar fi extraordinar ca ele să ajungă la un mod de gândire izvorât din experienţa teoretică a unora şi experienţa practică a celeilalte pentru a surprinde trendurile realităţii complexe în care trăim şi acţionăm. Este vital să ştii cum se face pasul următor pentru a menţine funcţionalitatea economiei. La Banca Naţională, educaţia în domeniul economico-financiar a ocupat constant un loc fruntaş pe agenda de priorităţi şi obiective de importanţă strategică”.

El a menţionat că, în 2021, un număr de 80.000 de elevi şi studenţi au interacţionat cu specialişti BNR în cadrul activităţilor educaţionale derulate de instituţie. Isărescu, despre proiectele BNR în domeniul educațional:

“O retrospectivă în cifre a activităţii educaţionale desfăşurate de Banca Naţională numai în anul 2021 arată că aproximativ 80.000 de elevi şi studenţi au interacţionat fizic sau online cu specialiştii băncii, cu implicarea a peste 600 de unităţi de învăţământ atât din mediul urban, cât şi din cel rural.

Totodată, Banca Naţională a României a iniţiat primul program acreditat de Ministerul Educaţiei şi dedicat profesorilor care predau disciplina Educaţia economico-financiară, în timp ce proiectul internaţional Global Money Week a reunit, într-un maraton de o săptămână, 15.000 de elevi din 194 de unităţi de învăţământ şi 650 de clase din ciclul primar, gimnazial şi liceal.

Banca Naţională a României are semnate 61 de parteneriate cu unităţi de învăţământ preuniversitar şi universitar din Bucureşti şi din ţară pentru o mai bună coordonare a activităţilor de educaţie financiară pe care le le desfăşoară. Banca Naţională a României a fost mai mereu lângă mediul academic şi a încercat să coaguleze un sistem de colaborare în lansarea şi susţinerea educaţiei financiare, a educaţiei economice în general. S-au realizat unele lucruri bune, dar ele trebuie continuate”.

 

 

Sursă foto: worldrecordacademy.org