În ciuda intangibilității unui brand, este greu de negat cât de eficient poate fi un brand puternic pentru a crește profitul unei companii.
Ținând cont de acest lucru, Brand Finance a identifica cele mai valoroase mărci din lume în raportul său anual Global 500. Graficul de mai jos, care utilizează date din cea mai recentă ediție a raportului, evidențiază primele 100 cele mai valoroase mărci din 2022.
Cu o creștere de 35% față de raportul de anul trecut, Apple își păstrează primul loc în clasamentul celor mai valoroase mărci din lume, cu o valoare totală a mărcii de 335,1 miliarde de dolari.
Aceasta este cea mai mare valoare de marcă înregistrată vreodată în istoria raportului Global 500, care este publicat în fiecare an începând cu 2007.
Fiind una dintre cele mai mari companii de tehnologie din lume, Apple domină piața smartphone-urilor, în special în SUA, unde peste 50% dintre smartphone-urile în funcțiune sunt acum un iPhone.
După Apple, pe locul al doilea, la mică distanță, se află Amazon, cu o valoare a mărcii de 350,3 miliarde de dolari. Acest lucru nu este surprinzător, având în vedere că gigantul tehnologic s-a aflat deseori la egalitate cu Apple în clasament și chiar a ocupat primul loc în edițiile anterioare ale raportului.
Un alt brand care merită evidențiat este TikTok. Compania de social media a înregistrat o creștere de 215% a valorii mărcii sale de la an la an, ceea ce o face să fie marca cu cea mai rapidă creștere de pe întreaga listă.
Între 2019 și 2021, platforma și-a văzut baza de utilizatori explodând, crescând de la 291,4 milioane la 655,9 milioane de utilizatori în doar doi ani. Dacă această creștere continuă, TikTok ar putea ajunge la aproape un miliard de utilizatori până în 2025, potrivit proiecțiilor Insider Intelligence.
Cele mai valoroase sectoare economice
Peste o treime dintre mărcile de pe listă se încadrează în sectorul tehnologiei și al serviciilor. Împreună, această categorie are o valoare a mărcii de 2.000 de miliarde de dolari.
Sector | Brand Value | % of Top 100 |
---|---|---|
Tech & Services | $2.0 trillion | 36.8% |
Media & Telecoms | $1.0 trillion | 19.2% |
Retail & Consumer Goods | $910 billion | 16.8% |
Banking & Insurance | $634 billion | 11.7% |
Energy & Utilities | $411 billion | 7.6% |
Automobiles | $400 billion | 7.4% |
Healthcare | $33 billion | 0.6% |
Mass-media este al doilea cel mai valoros sector – 19% dintre cele mai valoroase 100 de branduri fac parte din sectorul media și telecomunicații, inclusiv Google, Facebook și WeChat.
COVID-19 este parțial motivul pentru acest lucru, deoarece consumul de media a crescut pe tot parcursul pandemiei mondiale. De exemplu, în primele nouă luni ale anului 2021, utilizarea zilnică a Snapchat a crescut cu 77%. În ciuda tracțiunii crescute cu utilizatorii, este demn de remarcat faptul că firma simte acum înțepăturile, deoarece lumea reală concurează din nou pentru atenția acordată, iar agenții de publicitate încep să se retragă din aplicație din cauza emoțiilor legate de recesiune.
Pe măsură ce restricțiile legate de pandemie se estompează în întreaga lume, iar murmurele unei recesiuni globale amenință creșterea economică globală, raportul de anul viitor ar putea să vadă unele schimbări importante în ceea ce privește valoarea mărcii.
Geografia mărcilor valoroase
Dacă ne uităm la locația acestor mărci, observăm că Statele Unite și China reprezintă 73 dintre primele 100 de mărci din clasament. Chiar mai surprinzător – doar șase țări reprezintă 94% din listă.
Creșterea companiilor chinezești pe scena globală se reflectă în această vizualizare. Ca punct de comparație, în urmă cu un deceniu, doar șase companii chinezești figurau în clasamentul Top 100 al Brand Finance și niciuna dintre ele nu se afla în primele 30 de companii în ceea ce privește valoarea mărcii.
Este interesant faptul că țările europene reprezintă doar 14% din listă, ceea ce demonstrează cât de mult a scăzut dominația economică a Europei în ultimele decenii.
În anii 1960, Europa reprezenta aproape o treime din PIB-ul total al lumii. Dar, până în 2017, aceasta a scăzut la 16%. Potrivit unei previziuni a Centrului Pardee de la Universitatea din Denver, se așteaptă ca ponderea UE în PIB-ul mondial să scadă până la 10% până în 2100.
Desigur, dacă istoria ne-a învățat ceva, este că se pot schimba multe în decurs de un secol. Cum va arăta un astfel de clasament în deceniile următoare poate fi un exercițiu de imaginație pentru oricare dintre noi.
Sursă foto: fxssi.com