Ce sunt evaluările PISA?
PISA înseamnă Programme for International Student Assessment. Aceasta este o evaluare internațională a elevilor care este standardizată la nivel internațional. Scopul testelor este măsura care va arăta în cele din urmă cât de bine sunt pregătiți elevii cu vârsta de 15 ani să facă față provocărilor atât din viața activă, cât și din viața educațională. Mai exact, îi va ajuta pe viitorii adulți în evoluție să ia la cunoștință lucrurile cu care se vor confrunta pe piața muncii sau cu situațiile întâmpinate dacă aleg să-și termine studiile, mai apoi să-și găsească un loc de muncă.
În majoritatea țărilor OECD, elevii de 15 ani se află aproape de terminarea învățământului obligatoriu, de aceea s-a ales vârsta în cauză. În modul acesta pot fi măsurate majoritatea cunoștințelor, a deprinderilor și atitudinilor care sunt dobândite până la vârsta de 15 ani, vârstă care trebuie să reflecte abilitatea fiecărui adolescent de a continua să învețe să-și evalueze singur propriile alegeri și să ia decizii personale în legătură cu opțiunilor lor. Subliniem că testele PISA nu investighează modul de performare a unui curriculum școlar, ci ceea ce știu și sunt capabili să facă elevii în mod real la finele anilor de studiu.
Care este cel mai mare punctaj obținut?
Generic, Programul OECD-PISA evaluează în ce măsură elevii aflaţi aproape de finalul educaţiei obligatorii deţin unele dintre competenţele-cheie, cunoştinţele şi deprinderile de bază esenţiale atât pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea deplină la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii. Pe scala generală Citire/Lectură, România a înregistrat un scor mediu de 434 puncte, ocupând poziţia 49 din 70 ţări/economii cu baze de date validate. Scorul cel mai mare a fost 535 si a fost obtinut de Singapore.
România își aduce aminte odată la trei ani că elevii săi au rămas cu mult în urma sistemului de predare pentru că nu dețin competențe vitale cum ar fi citirea și înțelegerea unui text. Înțelegerea a ceea ce citești este, fără îndoială, cea mai importantă abilitate pe care un copil trebuie să o învețe chiar în primii ani de viață, la școală. Fără aceste abilități se creează decalaje care se accentuează de la an la an și dezechilibrele se produc în lanț: ei nu reușesc să facă faţă provocărilor vieţii active sau vieţii educaţionale, nu înțeleg mesajele simple transmise în jurul lor.
Acest lucru se traduce ca fiind analfabetism funcțional. „Îi zice funcțional pentru că nu poți funcționa fără el în societate (…) Ține de nivelul cel mai bazal cu sens, de interacțiune cu alte persoane, de la lucrurile cu adevărat triviale de genul cititul unei rețete, cititul unui prospect de la un medicament, ca să poți să înțelegi care sunt contraindicațiile, sau cititul instrucțiunilor de la mașina de spălat”, a spus Dragoș Iliescu, expert internațional în testare educațională și fondator BRIO în cadrul unei conferințe.
Sursă foto – OECD.com