Grafic: Prețuri combustibili


Autor – Denisa A.

În urma aprobării OUG privind specula, premierul Nicolae Ciucă a cerut Ministerelor Energiei și Finanțelor să verifice elementele de preț la carburanți. O acțiune potrivită a Guvernului în contextul răspândirii protestelor din benzinării ale șoferilor.

În urmă cu trei luni de zile, România a trecut printr-un episod de isterie legat tocmai de prețul carburanților. În lipsa unei reacții prompte din partea autorităților, am văzut asistat la imagini demne de un scenariu distopic: înghesuială, liste de așteptare, conflicte spontane, creativitatea românului ieșind la suprafață – păcălirea celor din jur și recipientele cu care s-au prezentat în benzinării pentru a-și face rezerve de combustibili. Cu ocazia acelui moment, au existat ample discuții în spațiul public cu privire la componente prețului de carburant. Cea mai simplă explicație a fost oferită de Dumitru Chisăliță (Asociația Energia Inteligentă) aici, aceasta fiind preluată ulterior de mai multe surse din mass-media. Primul element luat în calcul este prețul barilului de petrol. Graficul de mai jos arată cotațiile barilului de țiței Brent în perioada 20 iunie 2021 (304 RON) – 19 iunie 2022 (532 RON).

Imaginea arată o creștere accentuată care a început imediat după invazia Rusiei în Ucraina și care s-a menținut până în prezent. Tot pe fondul acestui conflict, prețul barilului de țiței va fi în continuare volatil. Următorul grafic arată evoluția prețurilor la benzină și motorină în perioada 20 iunie 2021 – 19 iunie 2022.

În perioada iunie 2021-martie 2022 prețurile benzinei și motorinei au fost relativ asemănătoare. Dar situația s-a schimbat în luna martie – când a existat o creștere abruptă, urmată de o perioadă instabilă, dar caracterizată de o creștere continuă. Motorina este cam cu un leu mai scumpă decât benzina.

Pentru a îmbunătăți transparența prețurilor petrolului și pentru a consolida piața internă, Buletinul Petrol al Comisiei Europene prezintă săptămânal prețurile de consum pentru produsele petroliere din țările UE. Următoarele imagini arată prețurile carburanților din România comparativ cu celelalte state UE din 13 iunie 2022.

Imaginile de mai sus confirmă afirmațiile directorului Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, care, cu ocazia episodului de isterie a ales să se adreseze șoferilor într-un mod sfidător, îndemnându-i pe aceștia să înceteze cu prostiile pentru că și așa în România prețurile sunt mai mici decât media europeană. Guvernul a dat la acel moment asigurări că prețurile carburanților nu vor ajunge prea curând la nivelul de 11-12 lei/litru. Dar în aceste trei luni toți am simțit pe propria piele scumpirile carburanților: șoferii și transportatorii au constatat că un plin costă în medie cu 20-30 de lei mai mult de la lună la lună.

Această creștere se resimte inclusiv la raft, unde prețul produselor este influențat atât de inflație, cât și de costul transportului.

Probabil dezamăgiți de promisiunea autorităților de a găsi un vinovat pentru situația din urmă cu trei luni, șoferii au dat naștere la un nou fenomen curios: protestele din benzinării, caracterizate prin plata cu monede, blocarea pompelor, etc. În timp ce aceștia acumulează emoții negative generate de frustrarea problemelor economice cu care confruntă și cărora le vor da frâu liber la protestul care va avea loc la sfârșitul lunii iunie, Guvernul caută din nou vinovați. Până și Bogdan Chirițoiu și-a poziția: acum spune că șoferii au tot dreptul să fie ”foarte supărați”. Și partidele sunt supărate pe domnul Chirițoiu, pe care îl acuză voalat de management defectuos al Consiliului Concurenței și neîndeplinirea atribuțiilor legale ale instituției.

Guvernul de la București nu este interesat să plafoneze prețurile la carburanți și alte produse, deși are instrumente de la UE, dar nu vrea să urmeze exemplul Ungariei și pentru că românii plătesc deja printre cele mai mici taxe la nivelul UE pentru un litrul de combustibil. În schimb, Guvernul acordă vouchere sociale, creșteri salariale doar pentru anumite categorii de bugetari și scutiri de taxe pentru mediul privat (care poate crește salariul angajaților cu 200 de lei, fără impozitare). Este adevărat că măsurile menționate sunt necesare, dar nu este suficient. Creșterea prețurilor la carburanți afectează pe toată lumea!! Putem doar spera că până la sfârșitul lunii Guvernul va găsi o soluție în acest sens pentru a nu se găsi din nou într-o situație asemănătoare cu cea din 10 august 2018.

Sursă foto: ewn.co.za