Evoluția industriei de divertisment în România


Industria mass-media și de divertisment are o evoluție pozitivă de la un an la altul.

Se estimează în 2022 creșterea pentru piața din România va fi de aproximativ 10%, fiind evaluată la 3,4 miliarde de euro. Potrivit unui raport PwC Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026 (GEMO), majoritatea segmentelor de divertisment vor înregistra creșteri în acest an față de 2021.

Totodată, previziunile arată că industria de divertisment va continua să crească în medie cu 8% de la un an la altul, până în 2026. Conform aceluiași raport, România este a două piață din Europa Centrală și de Est care înregistrează o creștere de două cifre procentuale.

Însă industria de divertisment are mai multe ramuri. Cea mai mare creștere o înregistrează serviciile OTT, precum Netlifx, HBO Go, Disney Plus și multele. În România, respectivele servicii de streaming vor înregistra o creștere de 32%, piața fiind evaluată la 29 de milioane de euro. De asemenea, va continua să crească în următorii ani, cu o rată de creștere medie anuală de 16,5% și se preconizează că va ajunge la 48 de milioane EUR până în 2024.

A doua ramură cu cea mai mare creștere este cea a jocurilor video și e-sports (sport electronic). Se estimează că va crește cu 19%, fiind evaluată la 136 milioane EURO și urmând a ajunge la 195 de milioane de EURO în 2024.

O altă ramură a divertismentului, care înregistrează creștere, este cea de gambling. În prezent, industria jocurilor de cazinou asigură 0.2% din PIB-ul României și asigură peste 50 000 de locuri de muncă. Conform estimărilor, această industrie va continua să crească de la un an la altul. Poate nu la fel de spectaculos ca altele, dar gamblingul își păstrează trendul ascendent în fiecare an.

La nivel global, industria jocurilor video de cazinou și a cazinourilor este evaluată la 287 de miliarde de dolari în 2022 și se estimează că va ajunge la 459 de miliarde de dolari până în 2026. De menționat faptul că industria de gambling cuprinde partea de jocuri de casino, dar și serviciile conexe și aferente altor entități.

Este de așteptat ca Europa de Est să fie regiunea cu cea mai rapidă creștere în perioada de prognoză. Regiunile acoperite de piața jocurilor de cazinou sunt Asia-Pacific, Europa de Vest, Europa de Est, America de Nord, America de Sud , Orientul Mijlociu și Africa.

Se așteaptă ca inclusiv în România să vedem o creștere spectaculoasă în următorii ani, grație unui mediu reglementat și sigur de autoritățile competente din România.

România a reușit să reglementeze industria jocurilor de cazinou și a cazinourilor online începând cu 2013, an în care a fost înființat Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc. Acesta se ocupă cu verificarea, licențierea, controlul și sancționarea tuturor firmelor ce administrează site-urile cazinourilor online ce desfășoară activități pe teritoriul României.

În 2012, piața jocurilor de noroc din România era estimată la 650 de milioane de EURO, reprezentând 0.23% din piaţa europeană. În prezent, piața totală de gambling din România ar putea fi evaluată la peste 1.8 miliarde de EURO cu un profit de aproximativ 200 de milioane de EURO și chiar mai mult dacă luăm în calcul și Loteria Română, sălile de bingo și casele de pariuri.

Indiscutabil, industria de gambling impactează puternic în economie România prin mai multe sectoare. În primul rând, firmele ce administrează cazinourile plătesc taxe și impozite din profitul înregistrat. Apoi, sunt plătite taxe și impozite pentru angajați, sunt plătite taxe și impozite pentru serviciile conexe. Până și jucătorii mai norocoși plătesc taxe și impozite pe veniturile înregistrate.

În prezent, România este recunoscută ca fiind una dintre puținele țări europene cu cele mai mari încasări din taxele și impozitele generate de jocurile de cazinou. Se estimează că industria acoperă minim 0.2% din PIB, cu încasări de până la 600 milioane de EURO.

ONJN estimează că, în urma modificărilor fiscale pentru industria de gambling, statul va colecta peste 1 miliard de EURO, în creștere cu aproximativ 400 de milioane de EURO, echivalentul a aproximativ 40% față de cât se încasează în prezent.

Schimbarea obiceiurilor de joc ale consumatorilor influențează cererea de jocuri de cazinou. Popularitatea tot mai mare a aplicațiilor de jocuri și cazinouri va propulsa creșterea pieței în viitor. Piața globală a cazinourilor sociale este atinsă la 4,64 miliarde USD în 2020, în creștere cu 5%. Adopția din ce în ce mai mare a dispozitivelor mobile și creșterea pătrunderii internetului vor genera cererea de jocuri de noroc online, stimulând creșterea pieței.

De menționat faptul că industria cazinourilor terestre este în ușoară scădere și asta pentru că acestea nu pot oferi o varietate mare de jocuri și sloturi și nici nu pot atrage milioane de jucători așa cum o fac cazinourile online. De remarcat faptul că sunt platforme digitale ce pun la dispoziția jucătorilor chiar și 2000 de jocuri și variante.

Din nefericire, nu toate industriile de divertisment sunt pe creștere. Conținutul de divertisment al televiziunilor și conținutul video va înregistra o ușoară scădere, estimată la 6%, dar evaluată la 465 de milioane de EURO. În acest context, veniturile din publicitate TV sunt de asemenea așteptate să scadă cu 7%, la 295 de milioane de euro, dar apoi să crească față de anul viitor, ajungând la 388 de milioane de euro până în 2024. După ce a crescut anul trecut, segmentul de radio, muzică și podcast este de așteptat să scadă cu 9% în acest an, la 27 de milioane de euro, dar va reveni la creștere și va ajunge la 38 de milioane de euro în următorii patru ani.

După cum se poate observa, industria de divertisment are ramuri ce oscilează în funcție de preferințele oamenilor, prefereințe ce sunt influențate de contextul geopolitic, de sănătate și situația economică regională și globală.

 

 

 

 

 

Sursă foto: istockphoto.com

PARTENERI MEDIA
Loading RSS Feed
Loading RSS Feed