Euromonitor despre atractivitatea României în fața investitorilor
Un studiu despre România realizat de compania de cercetare Euromonitor evidențază problemele cu care se confruntă investitorii străini care decid să facă afaceri pe plan local. Calitatea instituțională este scăzută, nivelul de corupție din instituții este relativ ridicat, iar procedurile de obținere a autorizațiilor de construcție și de furnizare a energiei electrice sunt lungi și costisitoare. În plus, România se confruntă cu un grav exod de creiere și cu o capacitate de inovare slabă. Cu toate acestea, țara oferă condiții comerciale bune, un regim fiscal favorabil, o forță de muncă tânără și pricepută în domeniul tehnologiei și un mediu de afaceri favorabil, care atrag din ce în ce mai multe companii tehnologice globale.
Investițiile străine directe în România își revin, dar ar putea rămâne slabe în continuare, pe fondul crizei economice mondiale, indică ultimul studiu realizat de compania de cercetare de piață Euromonitor.
„Este probabil ca investițiile străine directe să rămână scăzute pe termen scurt, deoarece se așteaptă ca fluxurile de capital către piețele emergente, cum ar fi România, să fie afectate de încetinirea creșterii economice mondiale. Pe măsură ce încrederea investitorilor își revine, sectoare precum tehnologia informației (IT), agricultura, transporturile și industria auto sunt susceptibile de a atrage cel mai mare interes”, spun analiștii Euromonitor.
România s-a clasat printre primele trei țări la nivel mondial în pilonul Libertatea investițiilor în 2021, ceea ce indică faptul că există constrângeri reduse în ceea ce privește fluxul de capital de investiții. Întrucât România este membră a UE, întreprinderile sale beneficiază de avantajele garantate de cadrul pieței unice europene. Întreprinderile din România se bucură de o libertate semnificativă în ceea ce privește fluxul de capital de investiții, deoarece persoanelor fizice și firmelor li se permite să își mute resursele în și din activități specifice, atât pe plan intern, cât și dincolo de granițele țării.
În ceea ce privește domeniul IT, analiștii Euromonitor apreciază că România rămâne competitivă pe această piață, în principal datorită costurilor scăzute. Nu dispune însă de o capacitate de inovare suficientă. România are cheltuieli scăzute pentru cercetare și dezvoltare (C&D), ceea ce reduce capacitatea de inovare a țării. Investițiile în cercetare și dezvoltare în România au reprezentat doar 0,5 % din PIB în 2021, comparativ cu media regională de 0,9 %.
„România rămâne o piață atractivă în Europa pentru investiții în tehnologie și servicii de externalizare IT, datorită forței de muncă tinere și pricepute la tehnologie, competitivității costurilor și mediului de afaceri favorabil. Cu toate acestea, țara rămâne încă semnificativ în urma Cehiei și Poloniei în ceea ce privește digitalizarea, cu clasări deosebit de scăzute în ceea ce privește pilonii Oameni și Guvernanță din Indexul de pregătire pentru rețele (Network Readiness Index – NRI 2021). Performanțele țării în acești piloni indică o aplicare limitată a TIC de către întreprinderile și administrația publică din România, precum și niveluri mai scăzute de încredere și incluziune în economia de rețea”, mai spun analiștii.
În 2021, România s-a clasat pe locul 47 din 130 de țări la nivel mondial și pe locul 11 din 20 în Europa de Est în Indexul de pregătire pentru rețele (Network Readiness Index – NRI). Țara a înregistrat cele mai bune performanțe în pilonii Impact și Tehnologie ai NRI, clasându-se pe locul 39 și, respectiv, 43.
În 2021, 86,9% din gospodăriile din România aveau acces la internet (85,2% aveau acces la internet în bandă largă), în timp ce 95,1% din locuitorii țării aveau acces la internet mobil. Deși orașele din România sunt considerate mai puțin dezvoltate în ceea ce privește serviciile publice online în context european, acestea dispun de o infrastructură de telecomunicații extinsă și oferă acces ieftin și rapid la rețea.