Din complexitățile lanțurilor de aprovizionare


La prima vedere, s-ar putea părea că haosul din lanțul de aprovizionare din epoca pandemiei este aproape de sfârșit.

Titlurile de ziare care deplâng penuria de orice, de la PlayStation la dispozitive medicale, nu mai sunt un eveniment zilnic. Doar șase nave așteptau marți să acosteze în porturile din Los Angeles și Long Beach – o fracțiune infimă din cele 109 care erau blocate în afara golfului San Pedro în ianuarie. Între timp, costul trimiterii unui container maritim de 40ft din Asia pe Coasta de Vest este acum sub 3.000 de dolari, mult sub nivelul maxim de anul trecut, de peste 20.000 de dolari.

Cu toate acestea, problemele structurale care au permis multe dintre întârzierile, creșterile de prețuri și penuria din ultimii ani nu au dispărut. Prețurile de transport maritim nu au revenit încă la nivelurile de dinaintea pandemiei, șoferii de camion sunt încă în criză, iar unii din industria logistică prezic deja că vor exista probleme în perioada sărbătorilor care urmează. În sens mai larg, sistemul capitalist responsabil pentru fabricarea și livrarea de bunuri în întreaga lume nu a fost “reparat”. De fapt, acesta rămâne la fel de vulnerabil la perturbări ca întotdeauna. Consumatorii continuă să înregistreze o inflație generalizată, nu numai pentru energie și alimente, ci și pentru produse care depind adesea de rutele de transport maritim din Pacific, inclusiv îmbrăcăminte și vehicule noi, potrivit rezumatului indicelui prețurilor de consum publicat săptămâna trecută de Biroul de Statistică a Muncii.

“Dacă lanțul de aprovizionare este un pacient care intră la Urgențe, atunci nu mai sângerează până la moarte”, a declarat Daniel Maffei, președintele Comisiei Federale Maritime. “Dar există încă multe probleme cu lanțul de aprovizionare. Unele dintre ele și poate chiar cea mai mare parte dintre ele sunt anterioare Covid.”

Alte probleme, inclusiv criza energetică creată pe fondul războiului din Ucraina, înseamnă că, chiar dacă costurile de transport maritim continuă să scadă, aceste scăderi de preț nu vor fi neapărat transferate către populația obișnuită. Iar o mulțime de produse sunt încă greu de găsit. Opririle de activitate din China, care produce o mare parte din bunurile trimise în SUA, au întârziat producția de produse, de la îmbrăcăminte până la substanțe de contrast, un colorant special necesar pentru imagistica medicală. Problemele de ambalare de la o fabrică de produse farmaceutice par să fi contribuit la o penurie de Adderall la nivel național. Întreruperile în aprovizionarea SUA cu dioxid de carbon au îngreunat producția anumitor tipuri de bere, în timp ce nivelurile scăzute ale apei au încetinit transportul maritim pe râul Mississippi și au crescut costul livrării de porumb și soia.

Aceste provocări evidențiază complexitatea și vastitatea ofertei în economia globală. Deși unii se referă la acest sistem în sens larg ca la lanțul de aprovizionare, acesta este de fapt alcătuit din mai multe lanțuri de aprovizionare interconectate și întrepătrunse. O singură companie se poate baza pe sute de lanțuri de aprovizionare diferite care depind fiecare de multe produse, componente și companii diferite, uneori situate în întreaga lume. Fiecare lanț de aprovizionare are propriile puncte forte și vulnerabilități, iar rezolvarea blocajelor dintr-un singur lanț nu este suficientă pentru a eradica lipsurile sau pentru a reduce prețurile generale pentru consumatori.

 

PARTENERI MEDIA
Loading RSS Feed
Loading RSS Feed