Producția de automobile din Europa a scăzut în mod sistematic în ultimii cinci ani, chiar înainte de declanșarea pandemiei de coronavirus, astfel că impactul acestei crize și a celei de semiconductori au adâncit un declin al acestei industrii. Un raport analizat de Profit.ro indică locul și impactul acestui declin asupra industriei auto din România, care a rămas însă una dintre cele mai stabile de pe continent.
România a fost în 2021, al doilea an de pandemie și de criză a semiconductorilor, a șaptea țară din punct de vedere al producției de autovehicule, la un nivel aproape egal cu cel al Ungariei, fiind depășită doar de marile țări producătoare, Germania, Franța, Cehia și Slovacia, (devenite o forță a industriei, împreună) și Italia. Practic, vorbim despre trei țări cu tradiție în construcția de automobile, precum și despre două țări foste comuniste (cândva o singură țară) care au știut să atragă investiții masive grație poziției centrale pe continent. Cu un volum de 407.443 de autoturisme fabricate în 2021, România a depășit chiar și Polonia, care are și producție de vehicule comerciale, dar și de autobuze.
În același timp, datele ACEA analizate de Profit.ro arată că România are a patra cea mai mare forță de muncă din industria auto, aproape 180.000 de persoane care lucrează direct în producția de autovehicule, la care se adaugă aproximativ 30% în plus din activitățile indirecte care susțin producția auto.
Numărul reprezintă 7% din totalul forței de muncă a industriei auto din Europa, în timp ce, raportat la totalul angajaților din activitățile de producție din România, reprezintă nu mai puțin de 15%, aproape dublu față de media UE. Doar Slovacia are un procent mai mare, din acest punct de vedere, iar Suedia se apropie de această valoare, care în Germania, cu cea mai mare producție de autovehicule din Europa, este de 11,1%.
Aceste valori generează în schimb rezultate inverse ale productivității din industria auto, pentru România, iar dacă facem o comparație cu celelalte țări din top, putem înțelege de ce investițiile din ultimii ani s-au îndreptat către aceste țări. Uniunea Europeană are o medie de 7,1 vehicule produse anual de fiecare angajat. România se află din acest punct de vedere pe ultimul loc, cu 2,7 vehicule produse, în timp ce pe primele locuri de află Spania, Slovacia și Slovenia.
Singura consolare ar putea fi că și Polonia sau Suedia au valori apropiate.
Producția de automobile din întreaga lume a scăzut, începând din 2018, de la 80 de milioane de unități, până la 63 de milioane în 2021, iar cea din Europa a ajuns la 12 milioane de vehicule, din care 9,9 milioane de autoturisme anul trecut.
Anul 2017 aducea un record de aproape 15 milioane de autoturisme. De atunci, a scăzut patru ani consecutiv.
În Uniunea Europeană se află 194 de uzine care produc autoturisme, motoare sau asamblează baterii, din care în România sunt șase.
Raportul mai subliniază că România a rămas țara cu cel mai redus grad de motorizare, după Letonia, din cauza faptului că vânzările nu reușesc să atragă prea mulți clienți. Concret, România a înregistrat șase autoturisme vândute la 100 de locuitori, în 2021, față de o medie de 22 de autoturisme în UE.
Doar Bulgaria a avut o rată mai mică, de numai patru autoturisme vândute la fiecare 100 de locuitori, iar la mică distanță de noi se clasează Letonia (cu 8 autoturisme), Grecia (9 autoturisme vândute) și Croația (11). Acest lucru a condus la un grad de motorizare de 440 de vehicule la 100 de locuitori, mult sub media de 641 cât are toată Uniunea Europeană și la o distanță și mai mare de Cipru, Luxemburg, Polonia sau Italia, țările cu cele mai multe vehicule la suta de locuitori.
Sursă foto: istockphoto.com