Vânzarea online a medicamentelor și suplimentelor alimentare a crescut foarte mult în ultimii ani, însă în rândul consumatorilor există o confuzie între cele două categorii de produse.
În acest context, Consiliul Concurenței face o serie de recomandări privind, printre altele, comercializarea online și publicitatea pe rețelele de social-media, bazate și pe observațiile primite în cadrul procesului de consultare publică a studiului privind piața de medicamente fără prescripție medicală și a suplimentelor alimentare.
Astfel, autoritatea de concurență consideră necesară introducerea unor reglementări care să elimine confuziile în ceea ce privește utilizarea acestor produse.
Moderarea comentariilor privind suplimentele
În condițiile în care cumpărătorii de suplimente alimentare pot fi influențați și de comentariile publicate de alți consumatori pe site-urile de comercializare, comentarii care pot fi incorecte și pot induce în eroare, este necesară moderarea acestora.
Astfel, Consiliul Concurenței recomandă comercianților online să asigure conformarea conținutului publicat cu cerințele legale și afișarea comentariilor numai după evaluarea de către un moderator. Dacă comerciantul nu poate supraveghea și controla conținutul de pe propriul site, se recomandă să nu fie publicate mărturii personale. Totodată, Consiliul Concurenței consideră că aceste recomandări trebuie aplicate și în cazul platformelor de social media. În acest caz supravegherea şi controlul conţinutului este responsabilitatea proprietarului paginii de brand (care poate fi producătorul/importatorul produsului sau o companie care acţionează în calitate de agent), iar moderarea se poate realiza prin dezactivarea funcțiilor specifice, precum ștergerea sau dezactivarea comentariilor sau dezactivarea butonului pentru distribuirea conținutului etc.
De asemenea, autoritatea de concurență consideră necesară definirea unor elemente de diferențiere vizuală, precum simboluri sau pictograme, specifice suplimentelor alimentare, pentru a ajuta cumpărătorii să identifice mai ușor produsele. O astfel de măsură poate ajuta publicul larg să identifice cu mai multă uşurință tipul produsului şi facilitează, totodată, procesul de alegere a consumatorului.
Mențiunea de pe suplimentele alimentare trebuie să fie ușor de citit
O altă variantă dediferențiere vizuală se referă la lizibilitatea mențiunii că produsul comercializat este un supliment alimentar. Astfel, Consiliul Concurenţei propune elaborarea unor prevederi privind identificarea şi citirea cu ușurință a acestei menţiuni prin care:
· să se definească cu exactitate locul în care ar trebui să figureze (de exemplu sub denumirea comercială a produsului);
· să se determine dimensiunea fontului, care poate fi raportată cel puţin la un anumit procent din înălţimea literei folosită pentru denumirea comercială a produsului (acest procent ar putea fi, de exemplu, de 50%);
· să se stabilească un set de caracteristici grafice care să diferenţieze această menţiune, de exemplu prin stilul caracterelor sau culoarea de fond.
Clarificări privind comercializarea online
În România, medicamentele fără prescripție medicală (OTC – over the counter) se comercializează cu amănuntul prin farmacii şi drogherii, fizic sau online, atât prin intermediul site-ului propriu deținut de farmacie/drogherie, cât şi prin intermediul unei platforme de intermediere.
În prezent, legislația de comercializare a OTC-urilor este ambiguă și nu menționează clar dacă comercializarea online se poate face prin site-ul propriu al farmaciei/drogheriei online sau prin intermediul platformelor de intermediere.
Legislația trebuie îmbunătățită
În acest context, Consiliul Concurenței consideră că legislația în domeniul comerțului electronic cu medicamente OTC poate fi îmbunătățită prin introducerea unor clarificări privind comercializarea atât prin intermediul propriului site, cât şi prin intermediul platformelor de intermediere de tip marketplace, sau on demand delivery. Aceste clarificări ar permite farmaciei/drogheriei online să cunoască cu exactitate cerințele pe care trebuie să le îndeplinească în cazul comercializării online a medicamentelor atât prin propria pagina de internet, cât şi prin intermediul platformelor.
De asemenea, Consiliul Concurenţei recomandă, modificarea legislaţiei în vigoare astfel încât să existe posibilitatea de a externaliza transportul OTC-urilor în baza unor contracte cu furnizorii de servicii de intermediere online în măsura în care aceştia efectuează direct, prin intermediul logisticii proprii, transportul acestora.
Și legislația în domeniul suplimentelor alimentare este ambiguă şi incompletă, ceea ce generează probleme în ceea ce priveşte comercializarea şi publicitatea suplimentelor alimentare şi conduce la o interpretare neunitară a cadrului normativ.
La ora actuală legislația prevede că suplimentele alimentare ce au în compoziție vitamine, minerale (singulare sau combinate) sau şi alte substanțe cu efect nutrițional sau fiziologic se comercializează în baza certificatului de notificare emis de Ministerul Sănătății. Aceste prevederi, însă, nu se aplică suplimentelor alimentare pe bază de plante medicinale/aromatice. Acestea se comercializează în baza avizului emis de Institutul de Bioresurse Alimentare.
Autoritatea de concurență sprijină propunerea Institutului de Bioresurse Alimentare privind implementarea unui program de monitorizare a efectelor aferente suplimentelor alimentare. Această măsură poate contribui la creşterea gradului de protecție a sănătății publice. De asemenea, se recomandă crearea unei platforme unice dedicată suplimentelor alimentare pentru ca un consumator să poată identifica şi verifica cu mai multă uşurință şi rapiditate informațiile privind comercializarea legală a unui anumit supliment alimentar pe piața din România.
Sursă foto: unsplash.com