Concedieri masive în rândul companiilor de tehnologie – explicație

Blue social network technology icons background vector


În ultima lună multe companii mari de tehnologie – inclusiv Meta, Twitter, Lyft, Salesforce, Microsoft și Stripe au anunțat concedieri. New York Times a raportat că Amazon se pregătește să concedieze aproximativ 10.000 de angajați în birourile sale corporative.

Aceste scăderi în rândul locurilor de muncă din industria tehnologiei sunt surprinzătoare având în vedere datele noi care arată că angajările în economia mai vastă au rămas puternice în octombrie. Companiile au adăugat 261.000 de angajați, depășind așteptările analiștilor. Se pare că Silicon Valley strânge cureaua mai mult decât alte industrii.

În ultimii 20 de ani, Silicon Valley este lider datorită adoptării rapide a noilor tehnologii, cum ar fi internetul și smartphone-urile. Ca urmare, industria s-a descurcat mai bine decât economia mai largă în timpul și după recesiunea din 2008.

Totuși, internetul se maturizează și, ca urmare, companiile mari de tehnologie nu au același potențial de creștere astăzi ca în 2012 sau 2002. Investitorii, recunoscând acest lucru, cer din ce în ce mai mult  companiilor de tehnologie să se concentreze pe profit, mai degrabă decât pe creștere. Și asta înseamnă că ar putea exista și mai multă durere pentru angajații din Silicon Valley.

De asemenea, înseamnă că ofertele fenomenale pe care companiile de tehnologie precum Uber și DoorDash le-au oferit consumatorilor în anii 2010 sunt puțin probabil să revină.

Pe atunci, capitaliștii de risc erau dispuși să subvenționeze cursele, livrările și alte servicii în încercarea de a-și extinde cota de piață. Dar acum aceste piețe devin saturate, iar investitorii doresc să vadă o rentabilitate a investițiilor lor anterioare. Toate împreună, ar putea crea un internet un trai mai puțin dinamic pentru internet și, poate o industrie mai puțin profitabilă în care să lucrezi.

Ultimul an a fost dificil pentru companiile de internet mai tradiționale. Meta, compania-mamă a Facebook, a pierdut 70% din valoarea sa de vârf din anul 2021, în timp ce Google a scăzut cu 36%. Acestea nu sunt scăderi catastrofale pentru aceste companii, deoarece vin pe fondul unor câștiguri masive din anii precedenți. Toate acestea pot avea implicații mari pentru Silicon Valley.

Atunci când o industrie crește rapid, lipsa de personal tinde să fie mult mai costisitoare decât să ai prea mulți angajați, deoarece înseamnă a pierde oportunități mari de creștere. Companii precum Twitter și Lyft au menținut un număr mare de ingineri bine plătiți pentru a încerca să țină pasul cu rivalii mai mari Facebook și, respectiv, Uber. Până de curând, astfel de companii au crezut în ideea că ar trebui să se concentreze pe creștere acum și să se îngrijoreze de profituri mai târziu.

Dar această strategie are sens doar într-o industrie cu creștere rapidă, iar acest lucru nu mai descrie o mulțime de companii din Silicon Valley. Odată ce creșterea încetinește, profiturile contează mai mult și companiile vor căuta în mod natural modalități de a reduce costurile. Deci, cu o potențială recesiune care se apropie, am început să vedem o grămadă de companii de tehnologie care anunță concedieri.

Cât de rea va deveni situația depinde în mare măsură de ceea ce se întâmplă în economia mai largă. Dacă Sistemul Federal ar da Statelor Unite o recesiune severă, am putea vedea mult mai multe concedieri în lunile următoare. Pe de altă parte, dacă avem o recesiune ușoară – sau deloc – în 2023, aceasta ar putea permite o tranziție mai treptată. Oricum ar fi, va fi o industrie diferită de aici încolo.

 

Sursă: Slate.com

Foto: Freepik