Asociaţia Furnizorilor de Energie din România respinge afirmațiile conform cărora furnizorii sunt acuzaţi de practici incorecte și susține că problemele au apărut din cauza neclarităților din legislație


Asociaţia Furnizorilor de Energie din România (AFEER), o organizaţie cu 34 de membri, furnizori şi traderi licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică şi/sau de gaze naturale, respinge cu fermitate afirmaţiile vehiculate în spaţiul public prin care furnizorii sunt acuzaţi de practici incorecte şi susţine că multe probleme au apărut din cauza întârzierilor şi neclarităţilor din legislaţie.

„Furnizorii nu sunt hoţi! În toată lumea, dar, mai ales, în Europa, preţurile la energie (electrică, termică, gaze naturale, carburanţi) au explodat, cauzele fiind multiple: creşterea cererii, scăderea ofertei, majorarea fără precedent a preţurilor certificatelor de carbon, diversele dispute geopolitice, etc. Şi în România, ţară membră a Uniunii Europene şi a Uniunii Energetice, preţurile în piaţă la energie au crescut extrem de mult”, se arată într-un comunicat al AFEER.

Reprezentanţii Asociaţiei susţin că trendul ascendent al preţurilor observat în pieţele cu produse a căror livrare începe în viitor a fost anunţat de AFEER încă din vara anului trecut, iar aceste majorări se suprapun peste puterea de cumpărare scăzută a românilor şi peste veniturile mici ale acestora. De asemenea, această creştere impresionantă a preţurilor afectează enorm economia, în cadrul căreia încă există companii puternic consumatoare de energie.

„Cu toate că motivele care au condus la creşterea preţurilor în piaţa energetică nu au nicio legătură cu activitatea furnizorilor, constatăm că furnizorii sunt catalogaţi ca fiind singurii vinovaţi pentru facturile mari ale românilor. Nu suntem de acord şi contrazicem ferm afirmaţiile vehiculate în spaţiul public. Furnizorii de energie nu sunt cauza pentru creşterile din piaţă ale preţurilor la energie. Furnizorii de energie sunt la fel de puternic afectaţi de aceste creşteri de preţuri precum consumatorii finali. Dovadă în acest sens îl reprezintă numărul mare de insolvenţe şi problemele de cash flow pe care le au aceştia”, a declarat Laurenţiu Urluescu, preşedintele AFEER.

Potrivit sursei citate, în spaţiul public s-a indus ideea că furnizorii nu au aplicat deloc sau au aplicat incorect legislaţia privind plafonarea şi compensarea facturilor la energie electrică şi gaze naturale, însă legislaţia a fost definitivată abia pe 18 decembrie.

Cu toate acestea, mulţi furnizori au depus eforturi uriaşe pentru a implementa noile prevederi în programele informatice de emitere a facturilor, iar unii au anticipat şi au anunţat public că vor exista întârzieri în emiterea facturilor sau aplicarea schemei de plafonare/compensare, cauzate tocmai de întârzierile şi neclarităţile din legislaţie, se mai arată în mesajul transmis de AFFER.

„Blamarea tuturor furnizorilor reprezintă un lucru contraproductiv. Noi promovăm etica în afaceri; este una dintre valorile fundamentale promovate de către AFEER. Dar suntem conştienţi că nu există pădure fără uscături şi de aceea susţinem că fiecare caz de încălcare voită sau involuntară a legislaţiei trebuie tratat punctual, fără a acuza un întreg domeniu de activitate. De altfel, autorităţile statului au efectuat multe controale la furnizorii de gaze şi electricitate, dar numai unii au fost sancţionaţi; ceea ce înseamnă că toţi ceilalţi au fost corecţi. Nu a existat niciun moment în intenţia membrilor AFEER de a nu respecta legea. Doar că aceasta nu a fost una clară şi nici emisă în timp util”, a mai spus Laurenţiu Urluescu.

Mai mult, reprezentanţii asociaţiei afirmă că asistăm la o situaţie fără precedent în România, pe care o prezintă şi ANRE: în ultimele luni, peste 60.000 de clienţi finali de gaze naurale au fost preluaţi de FUI, iar trei sferturi dintre furnizorii de gaze naturale au cerut retragerea/suspendarea licenţelor.

„Considerăm aceasta un lucru foarte îngrijorător: dacă ne uităm pe comparatorul de ofere publicat de ANRE se observă o scădere semnificativă a numărului de oferte faţă de anii trecuţi, ceea ce demonstrează scăderea competiţiei. Dacă acest fenomen se menţine pe termen lung, poate duce la deteriorarea serviciilor”, se menţionează în document.

Sursă foto: unsplash.com