Potrivit Financial Times, Agenția Internațională a Energiei (AIE) prevede că aproape una din cinci mașini vândute la nivel mondial în acest an va fi electrică, având în vedere că vânzările au depăşit pragul de 10 milioane la nivel global în 2022.
Potrivit previziunilor anuale ale AIE, vehiculele electrice vor reprezenta 18% din vânzările globale de mașini, față de doar 4% în 2020.
Se așteaptă ca vânzările să ajungă la 14 milioane de unități în acest an, incluzând atât modelele cu baterii, cât și cele hibride.
China a reprezentat aproape două treimi din vânzările de vehicule electrice în 2022, în mare parte datorită programelor de subvenționare. Europa și SUA, care oferă, de asemenea, stimulente, sunt a doua și a treia mare piață pentru aceste vehicule.
Decarbonizarea vânzărilor de autovehicule este unul dintre pilonii reducerii globale a emisiilor de gaze cu efect de seră: UE își propune să elimine aproape complet vânzările de vehicule cu motoare cu combustie până în 2035, în timp ce SUA dorește ca jumătate din vânzările sale să fie reprezentate de vehicule electrice până la sfârșitul deceniului.
Aceste reglementări mai stricte i-au determinat pe toți marii producători de automobile să investească masiv în vehicule cu emisii zero, inclusiv vehicule electrice și cu hidrogen.
Producători precum Ford, Stellantis, General Motors și Mercedes-Benz au planuri de miliarde de dolari pentru a vinde numai vehicule cu emisii zero în următorii 20 de ani. În același timp, noii operatori chinezi, precum Tesla și BYD, ar putea spori concurența în sectorul vehiculelor electrice, reducând prețurile și crescând și mai mult cererea.
Prin urmare, gama de vehicule electrice vândute pe piețele cheie continuă să crească, 60% dintre vehiculele electrice din China fiind vehicule utilitare grele sau sportive, cel mai popular segment în rândul utilizatorilor de automobile la nivel mondial.
Anul trecut au fost lansate peste 500 de vehicule electrice, mai mult decât dublu față de numărul de acum cinci ani. De asemenea, AIE și-a majorat previziunile privind vânzările globale de vehicule electrice, estimând că 35% din vânzările globale vor fi electrice până în 2030 (față de doar 25% în urmă cu un an).
O mare parte din această schimbare se datorează creșterii obiectivelor guvernamentale pentru vehiculele electrice introduse anul trecut, determinate de Legea privind controlul inflației din SUA.
“Multe guverne au introdus obiective pentru a-și proteja propriile industrii producție auto și din cauza preocupărilor pentru planetă”, a declarat Fatih Birol, directorul executiv AIE.
AIE se așteaptă acum ca 60% din vânzările din China, SUA și Europa să fie vehicule complet electrice până în 2030.
Raportul subliniază, de asemenea, dependența industriei de tehnologia chineză. Aproximativ 35% din vehiculele electrice exportate anul trecut au fost fabricate în China, iar Europa este cel mai mare partener comercial pentru vehiculele electrice și baterii.
Creșterea puternică a vânzărilor a stimulat, de asemenea, investițiile în fabricile de baterii. Cererea de baterii pentru vehicule electrice a crescut cu 65% anul trecut, ajungând la 550 de gigawați oră.
În ciuda îngrijorărilor din industrie cu privire la faptul că producția de baterii va ține pasul cu vânzările, AIE estimează că numărul de proiecte noi anunțate înseamnă că industria bateriilor este pe cale să satisfacă nevoile preconizate ale producătorilor de automobile în acest deceniu.
Sursă foto: unsplash.com