AFEER face un apel la autorități: Specialiştii din întreg sectorul energetic să participe la consultările legate de evoluţiile, precum şi la deciziile ce privesc piaţa de energie din România


Asociația Furnizorilor de Energie din România – AFEER face un apel la autorități cu solicitarea expresă ca specialiștii din întreg sectorul energetic să participe, alături de cei din instituțiile statului, la consultările legate de evoluțiile, dar și la deciziile privind piața de energie din România, potrivit unui comunicat. În acest sens, AFEER a transmis o Scrisoare deschisă domnului Prim-ministru Florin Cîțu, Președintelui Senatului – doamna Anca Dragu, Președintelui Camerei Deputaților – domnul Ludovic Orban, Ministrului Energiei – domnul Virgil Popescu, Președintelui ANRE – domnul Dumitru Chiriță, Președintelui Consiliului Concurenței – domnul Bogdan Chirițoiu, Președintelui Comisiei de Industrii și Servicii din Camera Deputaților – domnul Sandor Bende și Președintelui Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senatul Romaniei – domnul Lorant Antal.

“În lumina noilor schimbări majore în piața energiei, se desfășoară, în cadrul instituțiilor responsabile, discuții/consultări privind Strategia Energetică, Planul Național Integrat Energie – Schimbări Climatice, modificarea legii energiei, protejarea consumatorului vulnerabil etc. În contextul dat, facem un APEL pentru că dorim ca experiența și expertiza specialiștilor din domeniu și, cu atât mai mult, a celor ce activează în domeniul furnizării energiei electrice și gazelor naturale, să fie mult mai bine folosită de către reprezentanții autorităților”, precizează domnul Ion Lungu, Director Executiv AFEER.

Asistăm, în această perioadă, la o creştere importantă de preţuri, atât pe piaţa europeană, cât şi pe cea naţională. Pe lângă creşterea cererii de energie (electrică şi gaze naturale), determinată de reluarea activităţii economice la niveluri similare celor dinainte de perioada pandemică (situaţie care a dus creşterea economică în Uniunea Europeană, la fel ca şi în România), a intervenit şi majorarea preţurilor la care se tranzacţionează certificatele de emisii (chiar la peste 57 euro) ca urmare a angajamentelor statelor membre UE de a face tranziţia către surse nepoluante şi sustenabile de energie, ceea ce a condus la o creştere importantă a preţurilor energiei electrice şi gazelor naturale.

AFEER reiterează faptul că este deosebit de important ca această situaţie să fie corect explicată, în special publicului larg. Furnizorii nu sunt cauza creşterilor de preţuri, ci, dimpotrivă, ei sunt cei mai expuşi, fiind ultima verigă în faţa consumatorului. Furnizorii sunt şi cei ce încearcă să vină în sprijinul clienţilor, pentru a-i proteja cât mai mult posibil în faţa creşterilor de preţuri de pe piaţa angro de energie.

Perturbaţiile pieţei se regăsesc în majoritatea ţărilor europene, însă, în România, se adaugă efectul unei oferte sub nivelul cererii, ca urmare a deficitului de investiţii din ultimii ani în capacităţi noi de producţie de energie.

”De-a lungul timpului, au fost câteva cauze majore care au condus la o limitare extremă, chiar o stopare a investițiilor în noi capacități de generare a energiei electrice, precum intervenția statului, inclusiv prin reglementări primare și secundare, care au condus la o distorsionare evidentă a pieței, dar care au generat și un nivel foarte scăzut de recuperare a eventualelor investiții, ceea ce i-a determinat pe investitorii privați să-și revizuiască planurile. Pe de altă parte, nici Guvernul, în calitate de proprietar al majorității producătorilor de energie și a rețelei de transport, nu a fost capabil să acceseze fonduri europene nerambursabile prin Planul Național de Investiții (PNI), program în care au rămas fonduri importante necheltuite, astfel că nu au apărut noi capacități de producere, iar rețeaua de transport a rămas cu o capacitate redusă în multe regiuni de interes pentru investiții în generare. În plus, schimbările dese și de substanță ale legislației au împiedicat, o dată în plus, investițiile în domeniu”, a declarat domnul Ion Lungu.

Şi în prezent există, în continuare, bariere în reluarea investiţiilor în sectorul energetic: întârzieri mari în transpunerea legislaţiei europene, schimbări legislative privind taxarea sau privind piaţa, întârzieri mari în implementarea noilor programe de finanţare din fonduri publice (precum Fondul de Modernizare), neclarităţi în interpretarea reglementărilor adoptate (precum cele referitoare la contractele bilaterale de lungă durată, deşi acestea sunt nu doar permise, ci încurajate de legislaţia europeană), neclarităţi privind viitorul resurselor de gaz din Marea Neagră (în condiţiile în care estimările sunt că, în 10 ani, România îşi epuizează rezervele de gaze naturale, iar importurile din acest an au crescut de aproape 3 ori faţă de 2020), neclarităţi între volumul total al capacităţilor instalate teoretic şi cel a capacităţilor cu adevărat funcţionale (ceea ce determină, implicit, blocarea unor avize tehnice de racordare – ATR din cauza unor unităţi nefuncţionale). De menţionat şi că multe proiecte de investiţii au soluţii de racordare cu întărirea obligatorie a reţelei, ceea ce implică majorarea semnificativă a costurilor pentru investitori, consecinţele ajungând până la stoparea investiţiilor. În plus, există şi o reticenţă a sectorului bancar în finanţarea proiectelor care nu au acoperite integral riscurile, la care se adaugă şi costuri de finanţare mai mari faţă de cele percepute în alte ţări europene.

Toate acestea au condus la un deficit de capacitate de generare a energiei, astfel încât România are probleme în a-și asigura consumul din producția internă, ceea ce a făcut ca, în ultimii ani, din exportator, să devină importator net de energie electrică.

În prezent, ne confruntăm cu o situație îngrijorătoare: oferta scăzută a producătorilor, alături de o creștere a cererii a făcut ca prețurile în România să fie printre cele mai mari din Europa, uneori chiar cele mai mari pe piața spot, arata AFEER.

Creșterea generală a prețurilor pe piața angro de energie a afectat în special consumatorii, dar și furnizorii, mulți dintre aceștia aflându-se într-o situație financiară dificilă. Furnizorii sunt singura parte a sistemului energetic care are contact direct cu consumatorii. De aceea furnizorii sunt integratorii sistemului, cei ce colectează contravaloarea facturilor de la consumatori. Chiar și în situația în care furnizorii nu încasează contravaloarea facturilor de la consumatori, ei oricum plătesc către celelalte verigi ale lanțului – producătorilor, operatorului de transport și de sistem, operatorilor de distribuție, bugetului de stat – sumele ce asigură funcționarea sistemului și a economiei. Practic, este o situație care pune furnizorii de energie în postura de a fi singurii care își asumă toate riscurile financiare pentru a asigura alimentarea cu energie a consumatorilor casnici și industriali.

În aceste condiții, membrii AFEER consideră că este stringentă construcția de noi capacități de producție, precum și extinderea posibilităților de tranzacționare. De aceea este nevoie de o legislație stabilă, predictibilă și favorabilă investițiilor, dar, pentru promovarea căreia, este necesară implicarea tuturor actorilor din piață. Situația în piața energiei este dificilă și considerăm că este necesară o dezbatere mai largă, în care specialiștii să poată explica reprezentanților autorităților cât mai bine ce se întâmplă în piață, pentru a se lua măsuri optime.

AFEER solicită autorităților o consultare cât mai largă a specialiștilor din domeniul energetic, înainte de a lua decizii ce influențează activitatea în sector. De asemenea, membrii AFEER vin cu propuneri concrete pentru scăderea facturii consumatorilor.

Propunerile AFEER pentru diminuarea imediată a facturii consumatorilor

  • Reducerea sau scutirea de la plata TVA a energiei electrice și a gazelor naturale;
  • Scutirea de la plata accizei;
  • Acoperirea parțială a facturii de utilități prin adoptarea urgentă a Legii privind consumatorul vulnerabil.

Propunerile AFEER pentru diminuarea facturii consumatorilor în viitor

  • Implementarea măsurilor de creștere a eficienței energetice;
  • Adoptarea unor măsuri legislative pentru promovarea construcției de noi capacități de producție;
  • Urgentarea deciziei privind exploatarea gazelor din zona economică exclusivă a României la Marea Neagră.

Sursă foto:

Facebook

PARTENERI MEDIA
Loading RSS Feed
Loading RSS Feed