Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să afle cum se pregătesc românii pentru sărbătorile de Paște comparativ cu un studiu similar realizat în 2019 și în ce măsură s-au schimbat comportamentul și nevoile acestora.
Potrivit studiului 83% dintre români au declarat că vor petrece sărbătorile pascale acasă, în familie, o cifră similară cu cea din 2019. În plus, 24% au declarat că își vor vizita rudele, iar 11% au spus că vor călători, atât în țară, cât și în străinătate.
Mulți români plănuiesc să petreacă Paștele în familie, alături de partener (71%), copii (52%) și părinți (49%), ceea ce indică tradiția. Petrecerea timpului cu un grup de prieteni este menționată mai frecvent de tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani (37% față de 24% în eșantionul general), precizează Reveal Marketing Research.
Dacă ne uităm la românii care muncesc (72%), jumătate (48%) își prelungesc vacanța de Paște, luându-și în medie trei zile în plus față de vacanța legală.
Interesul pentru tradiții și obiceiuri
În 2019, 83% dintre respondenți s-au declarat dispuși să meargă la biserică în noaptea de Paște, față de 76% în acest an, numărul femeilor care și-au declarat această intenție fiind semnificativ mai mare decât cel al bărbaților (81% față de 72%).
Potrivit sondajului, 45% dintre români postesc înainte de Paște, 19% postesc în Săptămâna Mare, 16% postesc doar miercurea și vinerea și 10% postesc toată săptămâna.
În pregătirea Paștelui, 64% dintre români intenționează să cumpere cadouri pentru cei dragi, semnificativ mai puțin decât în 2019, când 8 din 10 și-au exprimat o astfel de dorință. Principalii destinatari ai cadourilor din acest an sunt copiii (64%), soții (61%) și părinții (40%).
În cazul cadourilor pentru părinți, se înregistrează o scădere semnificativă de 11% față de aprilie 2019.
Generația Z (18-24 de ani) este semnificativ mai predispusă să ofere cadouri părinților (70%) sau prietenilor (48% față de 22% în eșantionul general), în timp ce adulții maturi cu vârsta de peste 45 de ani sunt mai predispuși să ofere cadouri copiilor lor (76%).
Bugetul de Paște
Majoritatea românilor spun că vor aloca pentru alimentele de Paște același buget ca anul trecut (51%), în timp ce 24% vor aloca mai puțin. Cum creșterile de prețuri avansează de la o lună la alta, în ambele scenarii este probabil ca românii să mănânce anul acesta o altă masă de Paște, atât în ceea ce privește reducerea cantității de alimente cumpărate, cât și în ceea ce privește alegerea celui mai mic preț.
În același timp, un sfert (25%) dintre români spun că bugetul familiei pentru mesele festive de Paște va fi mai mare anul acesta față de anul trecut: 36% dintre români spun că își vor mări bugetul cu 10%-20%, în timp ce 31% spun că îl vor mări cu 20%-30%.
În ceea ce privește principalele categorii de alimente pe care plănuiesc să le cumpere, aceștia se așteaptă să cheltuiască mai mult pe legume/legume (31%), carne (29%), lactate/brânză (27%), ouă (24%) și băuturi alcoolice (16%).
Hipermarketurile și supermarketurile sunt cele mai populare locuri de achiziționare a acestor produse: alcool (73%), carne (61%), lactate și brânzeturi (56%), ouă (49%) și legume/legume (44%). Cumpărarea directă de la piețe și producători este următoarea cea mai populară, în special pentru legume/legume (44%), lapte/ brânzeturi (33%) și ouă (27%).
Sursă foto: unsplash.com